Monday 28 September 2015

Pengalaman Bergelar Seorang IBU

Assalamualaikum dan hai !

Dah 2 bulan aku bergelar seorang ibu. Perasaan memang la gembira coz ada ada anak sendiri. Sebelum ni asyik main dengan anak orang jer. Aku rasa rata-rata yang bergelar ibu mesti tak dapat nak gambarkan perasaan tu kan ? Sama la dengan aku.



Sejujurnya memang penat. Bagi aku lah, penat  bangun tengah malam, kadang-kadang pagi-pagi buta sebab nak menyusukan Nofal. Aku bagi dia susu badan sepenuhnya. Bagi aku, aku tak ada masa nak tidur petang-petang sebab  Nofal setiap 2-3 jam akan bangun untuk menyusu. Aku kena standby jela. Siyes ! memang mengantuk. Lagi-lagi aku duduk rumah mertua ni, aku kena lah berlakon sikit supaya tak dicop menantu yang pemalas. Even mak mertua aku tahu, jaga anak memang penat, nak-nak lagi baby baru lahir.



Alhamdullilah aku bersyukur sangat dikurniakan Nofal. Sebab Nofal tak reti nak merengek tengah-tengah malam or siang hari. Kalau dia ek-ek 3 ke 4 kali tu tandanya dia nak susu. Jiran-jiran rumah belah mama and mak mertua aku pun cakap "aku tak pernah dengar si Nofal ni menanges" Bukan lah si Nofal ni bermasalah tak boleh menanges. Pernah lah jugak dia menanges bila orang kacau hidung dia. Rata-rata yang sakat Nofal suke picit-picit hidung dia yang kembang semangkuk tu. Menanges lah dia kena picit.




Nofal memang anak yang baik. Aku bawak dia kenduri kawen pun rilek jer tidur. Tak de plak dia merengek panas ker, bising ker , nak tidur pun tak payah nak berbuai. Sebagai seorang ibu aku mestilah tahu kulit anak aku macam mana. Aku perasan badan Nofal macam beruam macam merah-merah. Tapi dia tak  rasa pape. Still boleh tidur dengan nyenyaknya.



Perkara yang paling aku suka pasal Nofal ni. Dia suka mandi. Masa dalam pantang dia mandi tak pernah berbunyi. Walaupun sekali. Sampai lah sekarang dia mandi boleh senyum-senyum lagi dalam tab mandi dia tu. Dia baru 2 bulan, tapi aku dah mandikan dia dengan air paip. Sejuk la sikit. Tapi tak nanges jugak. Kental juga si Nofal ni. Huuhuh



No comments:

Post a Comment