Saturday 4 June 2016

Aku Hitam ! Tak Cantik !

Assalamualaikum dan hai ! 

Hari ni aku cuma nak share sejarah hidup  seorang budak perempuan yang hitam. Budak tu bukan dari kalangan keluarga yang kaya mahupun senang, cuma cukup-cukup makan antara 8 orang adik beradik dan makpak dia. Dia tak ada adik perempuan or kakak. Dia cuma ada abang-abang yang selalu buli dan ejek "budak hitam anak keling" 

Dia tak pandai nak bercantik-cantikkan. Dia pakai tudung pun tak semengah. Muka berminyak. Tak reti pakai bedak. Mujur muka dia tak berjerawat, licin dan halus. Kalau bab pakaian. Dia pakai ape yang ada depan mata. Kalau T-shirt depan mata dia. T-shirt la baju dia pakai buat pergi jalan-jalan kat mall. Kalau sliper depan mata dia elok lagi. Sliper tu la dia akan pakai sampai putus. Sebabkan dia dari keluarga yang kurang kemampuan. Dia tak didik dengan kemewahan. Apa benda yang ada dan masih elok, jangan kau mimpi tengok dia beli lain. Sebab tu dia selekeh. Dah lah selekeh, hitam plak tu. Muka jangan cakap la. 24 hours kau akan nampak muka dia berkilat. Dia tak mampu nak beli pencuci muka. 

Kawan-kawan dia yang baya dia sume ada boypren. Dia ?? kau jangan harap lah ada orang nak. Time sekolah tak ada orang nak itu takpe. Tak penting pun bagi dia. Tapi time sekolah dia memang kurus cekeding. Macam tiang lampu. 


Habis sekolah pun dia masih hitam selekeh keding dan tak cantik. Dah kerja pun dia masih tak pandai bergaya. Boypren tu jangan cakap. Bila dia ada blinddate dengan mana-mana lelaki. Hari ni jumpe esok lelaki tu hilang. Zaman dulu tak ada wechat wasap line or insta. Zaman dia, dia cuma ada facebook jer. Itu pun still tak ada yang berkenan dekat dia sebab gambar profile pakai yang ori. Takde 360. 

Lepastu dia sambung belajar dekat IKBN Alor Gajah. Biasa lah awal-awal ni budak baru kena orientasi.


Hari pertama orientasi. Gambar ni lah dia guna untuk kad matrix yang akan dia guna sepanjang dia kat IKBN. Berpanas, berpeluh dia hadap orientasi. Lagi hitam legam dan berminyak muka dia. Lepastu tak ada budak pun nak bertegur dengan dia masa tu. Dia kawan jer dengan budak yang sepesen dia. 

Lepas dari tu, dia habis jer belajar dia pun kerja. Bila dah ada income sendiri ni. Dia dah pandai makan supplement. Boleh beli krim pencerah. Dia cuba produk kecantikan. Makan kolegen. Nak putih la kononnya. Alhamdullah. Putih tu tak lah tapi takder lah sehitam legam dulu. 


Walaupun tak seputih Nora Danish. Putih lah dari yang kat IKBN tu. Mungkin kalau dia hitam macam dulu. Tak kahwin lah kot budak hitam tu. Budak hitam tu aku lah

1 comment: