Thursday 20 October 2016

Scotts Emulsion VS Caliph Stage 1

Assalamualaikum dan hai !

Bila anak makin membesar, aku sebagai ibu sentiasa nak kan yang terbaik untuk dia. Alhamdulillah sejak Opal lahir sampai lah setahun, dia memang jarang demam. Selsema tu kira biasa lah sebab budak-budak. Tapi belum sampai tahap kritikal. Selera makan Opal pun tak berapa sangat. Dia makan bila dia nak jer. Kadang 3-4 kali suap. Aku dah pelbagaikan menu, macam buatkan mee goreng, speggetti, mee sup, nasi goreng tapi tak menarik minat dia. Jadi aku nak cari produk yang boleh tambah selera makan Opal. Brand Appeton memang sinonim dengan tambah selera makan. Tapi aku tak bagi sebab takut Opal dah besar gemuk sebab terlebih selera makan.(contoh terdekat dah ada) So aku pilih Scotts Emulsion macam yang kawan-kawan aku rekemen.

Sebelum ni aku dah beli Scotts Emulsion perisa perisa orange. Belum sempat aku nak bagi, MIL aku kata scotts mengandungi lemak oink-oink! Hurmm hampa aku. Tapi husben aku kata, kalau ada lemak oink-oink takkan boleh tembusi pasaran. Kalau haram kenapa penjualannya masih diteruskan. Takpaa... alang-alang aku dah beli aku simpan kat rumah mama. Mama okey.


Walaupun Scotts aku simpan rumah mama. Aku belum pernah cuba bagi Opal rasa. Then aku beli Caliph stage 1 untuk bayi 7 bulan ke atas. 



Pada awalnya aku cuba untuk Opal dia macam tak nak buka mulut. Pesen ni memang dia ikut 100% perangai aku. Benda baru takut untuk cuba. Aku cuba calitkan cecair Caliph kat bibir dia. Dia rasa then buat aksi masam. Aku tak try, mungkin masam kot. Husben tanya Opal nak lagi ker? Opal mengangguk, aku kira dia sukakannya. Hati aku gembira sebab tak sia-sia lah aku beli dengan harga RM 39.90(sebotol) + RM6.00(postage). Esok hari aku bagi lagi Caliph pada Opal, dia lansung tak nak buka mulut walau sikit. Bila aku aku calitkan cecair Caliph, dia still tak nak. Sudahhhh ! Dia memang tak minat perasa Caliph. Aku stop 2-3 hari juga dari bagi dia. Sebab berdrama sangat masa nak suapkan dia.

Before ni aku balik rumah mama, masa tu aku teringat yang Scotts. Aku tanya Opal nak tak ? Macam biasa reaksinya angguk-angguk jer. Geleng-geleng memang tak reti lagi. Bila aku nak suap dia tak buka mulut tapi macam biasa aku calitkan kat bibir dia. Bila dia rasa, dia mula beri perhatian dekat sudu yang aku pegang. Dia tunjuk tandakan dia nak lagi. Bila aku kata buka mulut. Cepat-cepat dia buka mulut. Aku tanya nak lagi ? Dia angguk, tapi aku tak bagi. Hahah Opal kena tipu !

Esok nya aku cuba bagi Scotts pada Opal. First aku tanya Opal nak tak sambil tunjuk botol Scotts dia cepat-cepat datang ke arah aku. Bila aku suruh buka mulut dia cepat-cepat buka. Then dia tunjuk tanda nak lagi. So aku dapat rumuskan dia memang suka perisa orange Scotts dari Mix Berry Caliph. 

Bila dekat rumah MIL aku test  tunjuk Caliph. Dia awal-awal dah buka mulut. Bila aku suap cecair Caliph dia macam luek balik. Kesian Opal mungkin dia ingat aku suap dia Scotts. Aku dalam dilema, aku memang tinggal bersama mertua. MIL tak bagi aku bagi Scotts pada Opal, tapi dia suka Scotts. Opal tak minat Caliph. 

Bagaimana aku nak bagitahu pada MIL yang Opal suka Scotts ?? 



3 comments:

  1. scott anak saya kurang minta. Caliph mereka suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah skrng ank sy boleh trima caliph. bila ckp jom mkn caliph. dia sndiri akan buka mulut. sbb sy pksa dia mkn hari2. ngee~~

      Delete