Monday 25 June 2018

Pengalaman VBAC Baby Jemi

Assalamualaikum dan haii .

Alhamdulillah, aku dikurniakan seorang LAGI hero yang diberi nama Ahmad Nazmee Iman Bin Amad Fuad. Ekceli pilihan nama aku adalah Nufail (Baby Nuf) tapi disebabkan suami aku kata nama tu tak berapa nak sedap dipanggil, so dia decide nak bagi nama untuk anak no 2 ni. Masa anak 1st (Bangpal) dulu aku yang pilih nama. Berposak jugak lah kitaorang cari nama. Dia kenan aku plak tak berkenan, bila aku berkenan dia plak tak berkenan. Last-last mertua aku bagi nama Nazmi. Aku google maksud dan suami pun ok so aku pun on jela dengan nama tu.

Ahmad  - Terpuji
Nazmee - Bintangku, Keindahanku 
Iman      - Iman, Keimanan 


  Umur 1 hari 


Ingat nak panggil amee je tapi abang dia (Bangpal) panggil Jemi-Jemi cam best plak nama Jemi tu. So officially dia adalah Baby Jemi. 

Okay lets start the story about my VBAC.

Firstly 2nd pregnnancy ni aku mati-mati ingat baby jemi akan lahir awal. Tapi sangkaan aku meleset sangat-sangat. Bangpal dia dulu genap 40weeks dah keluar. Bila kandungan dah 40weeks aku macam okay je, tak risau sangat. Masa 1st pregnancy dulu memang risau gila, sebab aku tak nak kena induce. Ramai yang cerita induce ni lagi sakit dari yang sakit normal nak beranak. Maklum la induce kan kaedah paksa baby keluar. Disebabkan aku macam dah pro sikit bab pregnancy ni (hahaha) so aku rileks and bertenang je bila dah 40 weeks 4day. Sebab apa ? Sebab, bila baby nak keluar dia akan keluar dengan sendiri selagi belum masa dia nak dilahirkan. Before dia keluar enjoy la life sebagai ibu hamil tu sebaik-baiknya. Tak yah rushing-rushing.

Bila dah 40w 4d, dalam pukul 3-4 pagi camtu aku dah rasa macam contraction. Tapi tak kuat lah, masih boleh handle lagi. Dalam aku baring-baring terlelap sampai pagi. Contraction hilang sendiri. Dah rasa 2 kali contraction palsu. Kalau ikotkan hati masa sakit contraction tu dah nak kejut suami hantar pergi hospital. Tapi masa tengah monitor 1-2 jam contraction tu hilang dibuai lena (hahaha) Pasrah betul, ingatkan dah nak beranak dah.

Pagi tu aku bangun macam biasa sarapan dengan suami lepastu lepak-lepak rumah mertua. Hari Ahad, takde benda nak buat so lepak-lepak la. Tetiba rasa nak kencing, masuk bilik air kencing cam biasa. Jeng jeng jeng !!!! Nampak ketulan darah (macam darah period) cepat-cepat panggil suami kata bleeding. Mertua pun tergesa-gesa datang tanya kenpa. Yela aku kan pregnant dia risau la kalau aku terjatuh ke dalam bilik air. Mertua kata dah tanda tu, dah boleh pergi hospital.

Barang pun dah siap packing. Sumbat beg-beg masuk kereta. Sebelum tu aku rendam dulu akar fatimah dan bawak pergi hospital. Sampai hospital, cek-cek jalan dah 3cm. Memang kena tahan wad la. Sempat request suami Mekdi beger baru tu. Yang smoky2 ape tah. Masatu memang teringin nau-nau. Bila kat spital hilang terus selera. Nak makan pun tak lalu.

Masa malam tu dalam pukul 11 malam, aku tak rasa sakit lagi. Mama macam tahu-tahu je aku nak beranak. Dia seboleh-boleh tak nak balik. Nak jugak teman aku kat spital. Sama macam kes Bangpal dulu. Aku paksa jugak balik sebab kesian. Bila dah 12 malam aku nak tidur tapi tak boleh tidur, so aku buat la senaman jalan-jalan kehulu kehilir depan katil (haha). Penat aku jalan 2-3 minit aku pun naik katil dan tidur. Hahahah (lama sangat senaman aku)

Dalam pukul 1 pagi aku dah rasa contraction. So macam biasa aku monitor la dulu smpai pukul 1.30 pagi. Contraction masih lagi on. Tapi yang ni sakit kuat sikit dari yang palsu. Alang-alang kat spital aku cakap nurse terus la, biar dia plak monitor. Sampai kol 2, nurse just bagithu yang contraction aku ni tak kuat. Nanti sakit dah kuat  baru bagithu. Aku pun ikotkan jela cakap nurse tu. Balik la ke katil, tapi masa kat katil aku dah tak senang duduk. Sakit tu makin kuat. Aku pergi balik kat nurse tu cakap sakit and tak tahan. Dia cek jalan dah pun 4cm. So dia suruh aku kemas barang and call husben sebab nak masuk labour room.

Nasib baik suami aku tak tidur mati. Call sekali terus dapat. Aku pun sampai dalam LB. Dia cek jalan tapi aku rasa dia macam godek-godek je jalan aku tu. Sakit sangat oiiii! Dengan contraction yang sakit dan kuat ! Dia kata dah 9cm dah tapi takl suruh aku teran pun dia tinggal kan aku adelah . Aku macam terpinga-pinga ape nak buat ni ??? Dah tak tahan sakit aku jerit "nurse-nurse sakit ni nak terberak !!'' Nurse tadi datang siap-siapkan barang then suruh aku teran. Ehhh laki aku tak sampai lagi ni. Takkan aku nak beranak tanpa dia disisi (cewaaahhh )

Adalah 2-3 kali aku teran. Nurse tu dah bising-bising cakap salah-salah. Aku dah takot, peristiwa Bangpal terjadi. Tuptup suami aku pun sampai. Dia terus sambut tangan aku sambil cakap ''boleh yang boleh, teran teran'' . Aku dah pesan siap-siap, kalau aku beranak nanti bagi semangat macam pergi tengok bola ( Hahahah) Tapi masa tu aku dah down, sebab nurse tu dah kata aku teran salah terus aku jerit nak ceaser nak ceaser !! Semua nurse masuk bilik aku tu marah, bagi sokongan, saiko kat aku cakap kepala baby dah nampak tak boleh ceaser. Teran je. Lama jugak la aku berdrama. Sampai dorang panggil doc pakar untuk sambut baby aku tu. (Cehhh)

Finally 4.30 pagi terkeluar la seorang bayi lelaki seberat 3.1kg secara Vigina Birth After Ceaser (VBAC) dengan episiotomy dan jahitan. Bila baby diletakkan di atas dada aku (skin to skin) aku tak mampu buat ape, aku just tepuk-tepuk dia dan melepaskan lelah.  Duduk wad pun tak lama. Petang hari yang sama jugak discharge from hospital. Baby sihat, bagus dia berak atas pangkuan aku. (hahahah)

Next aku akan cerita pengalama masa pantang pulak. Pengalaman pakai tiub kencing selama 16 hari.

No comments:

Post a Comment